Friday, November 20, 2009

Happy 20th Birthday!!

Idag fyller FNs Barnkonvention 20 år. Det var den 20 November 1989 som Barnkonventionen blev den första juridiskt bindande konventionen som tillerkänner ALLA barn mänskliga rättigheter.
I många länder är barns rättigheter ännu inte erkända, barnen ses som deras föräldrars egendomar där misshandel & exploatering av barnen förekommer.
Det är detta FNs barnkonvention jobbar för, att ställa krav på staterna & olika aktörer i samhällena för att ge barn rättigheter som skyddar dem.
Det är lite skrämmande att tänka på att barnens rättigheter vart erkända för 20 !!! år sedan och inte tidigare, men man får se det positiva och vara tacksam för att de finns idag.

GRATTIS FNs Barnkonvention för att ni gör det lite bättre för alla världens barn.

Läs mer här om FN & Barnkonventionen FNs BARNKONVENTION




1 comments:

Madde said...

Det blir kyckling idag! Jaha, var det sorgligt? Jag tittade inte. Haha, var det inte du som klagade på att Martin Stenmark är ÖVERALLT?

Post a Comment

About Me

Tess
Hemflyttad till Sundsvall från mitt drygt fyra åriga äventyr på Nya Zealand där jag studerade på Victoria Universty. Tog med mig min fantastiska sambo Limu. FHar nu äntligen fått drömjobbet som statstjänsteman & planerar nu nästa steg i våra liv.
View my complete profile


Followers