Wednesday, December 9, 2009

Historia & sågspån

Just nu har jag som mammaledig äran att bevittna när HISTORIA skrivs. Nej jag pratar inte om Tiger Woods, hur ska jag uttrycka mig, brist på att hålla tasken i styr, ja otrohet mot Sveriges egna helylle Elin. Tyvärr så överskuggar denna slask'nyhet' de lite mer nyhetsvärdiga händelserna i vår värld, och titta även här fick 'LEJONKUNGS' historian rampljuset på sig för en stund.

Så åter till det jag skulle vilja prata om, som jag sa att vara mammaledig innebär att man är PRIVILIGERAD med så mkt tid att ta vara på, tid att göra saker som arbetandes människor inte har chansen till att göra. Det jag gör med en del av min tid just nu mellan den 7-18 December är att LIVE och på första parkett i min egna soffa med Levi bredvid mig bevittna History in the making. Jag pratar om Klimatmötet i Köpenhamn och arbetet om att förbättra och förnya det vi alla (hoppas jag) känner till som KYOTO avtalet som förfaller 2012. Tyvärr så är chansen att man kommer fram till någon förbättring av avtalet & klimatmål som ALLA länder kan ta sig an väldigt liten. För Världens skull så är det då bättre att vänta med att skriva under ett avtal som inte är av god standard och vid nästa COP (nästa år) möte har kommit fram till et avtal som passars alla och Moder Jord med. Det är ungefär lite som ideen att vara tillsammans med någon, man ska ju inte bara vara tillsammans med en kille/tjej för att det är BEKVÄMT eller för att man är rädd för att bli själv, man ska ju inte nöja sig förrens man hittar den som passar.
JAG blir alldeles facinerad över att se alla länders representanter stå och tala om vad hindren är för att implementera de nya avtalet förderas nationer, inte facinerad just över alla hinder som väntar oss utan facinerad över att alla har samlats för att försöka att göra någonting åt det här, jag tycker att det är MÄKTIGT. Det är inte varje dag nästan alla världens NATIONER är representerade för att i samlad trupp försöka att lösa Världsproblem.
Jag kan ju inte påstå att jag själv är en miljörätts aktivist men jag försöker att dra mitt STRÅ till stacken, jag tar inte längre de där halvtimmes duscharna, vi recyclar, slår av all el då den inte behövs, det är viktigt att alla hjälper till med de små vardagliga grejjerna.
Visste ni förresten att via Kyoto avtalet så måste Nya Zeeland betala 'VÄXTHUS-SKATT' pga deras bestånd av får, deras fjärtar anses att bidra till växthus effekten.


Hoppas ni (alla 2) som läser den här bloggen blivit lite mer medvetna om denna historiska händelse som pågår av mitt babblande.

Här är länken till Klimatmötets hemsida COP15

Puss & Kram köp en banan (Ekologisk förståss!!)



2 comments:

Madde said...

Hej!

Tack för adressen.. ja det slog mig alldeles innan jag såg vad du skrev att det inte blev någe mer snackat igår. Vi får göra ett nytt försök =)

Kram

Anonymous said...

Hej jag skriver under!!
Oliver äter bara ekologiska och vi gillar att titta på alla fåren som släpper mycket fjärtar här. Tycker kanske att det låter lite roligt med tax för fjärt men om det anses hjälpa så ok. Kanske man ska titta in lite på de små nationerna som USA, Kina, eller Asien i övrigt, i ställer för ett så stort land som Nya Zeeland. Oh well....I made it till första sidan på Nya Zeelands nationella tidning om denna fråga. Känner mig stolt att jag faktiskt visste vad jag pratade om och att jag hade vad jag anser bra svar. Skickar länken så kanske du kan publicera mig här? Hälsningar Angelica "global warming expert" Vestin

Post a Comment

About Me

Tess
Hemflyttad till Sundsvall från mitt drygt fyra åriga äventyr på Nya Zealand där jag studerade på Victoria Universty. Tog med mig min fantastiska sambo Limu. FHar nu äntligen fått drömjobbet som statstjänsteman & planerar nu nästa steg i våra liv.
View my complete profile


Followers